tirsdag den 1. december 2009

Tirsdag d. 1. december St. Louis -> Charlotte

In the air med flight 2224 - St. Louis, Missouri -> Charlotte, North Carolina
Jeg befinder mig i luftrummet mellem St. Louis og Charlotte. Under mig kan jeg skimte konturerne af skove, flod(er),veje, byer og masser af lys. På min venstre hånd sidder en større amerikaner dame og sover. Jeg må nok leve med, at jeg ikke kan gøre brug af mit venstre armlæn den næste 1½ time. Stilheden har sænket sig over den lille maskine blot afbrudt af min nabos momentvise lettere snorken.

St. Louis City Museum
Vi har igen haft en hård (på den gode måde), men begivenhedsrig og ekstremt spændende dag. Jeg føler virkelig, at vi får en masse ting, som vi kan tage med hjem og dele med vores kollegaer og netværk. Mange ting vil vi – evt. med få justeringer – kunne overføre til vores egne biblioteker og ikke mindst i de igangværende projekter.
Dagen startede med besøg på St. Louis City Museum. Museet åbnede i 1997 og er på top 10 over mest besøgte seværdigheder i St. Louis. Med sine 700.000 besøgnede pr. år, må stedet betegnes som værende ganske velbesøgt. Museet har til huse i en gammel skofabrik (Tennese Williams arbejdede her!!!) og drives/ejes af den karismatiske ”Bob”, som af vores vært blev beskrevet som lidt af en legende - faktisk i en sådan grad, at vi har talt om hvorvidt han overhovedet eksisterer!??! Stedet er en blanding af oplevelse, fantasi, en anelse Tivoli på den gode måde, kreativitet og spontan leg. Mange installationer er fremstillet af genbrugsmaterialer fra byen – fx 1000-vis af tomme colaflaser, en stor dør fra en bankboks, tons-vis af brugt tøj, metalbeholdere fra en kantine, en gammel skolebus osv. Vi har diskutetret hvordan definitionen museum passer ind her i forhold til vores forestilling om et museum, og er kommet frem til, at den måde kulturarven formidles fx gennem genbrugsmeterialer må være nøglen hertil. Disse materialer gør museet ret autentisk. Rundvisningen var en stor oplevelse. Det er svært at fremhæve noget frem for noget andet, men ”the roof” var spændende, anderledes og nyskabende. Her var for det første en fantastisk udsigt over St. Louis. Desuden var det muligt at se udover to stater og ni counties. På taget var der mulighed for st slå sig løs i fri leg i stejle rutchebaner og diverse kreative installationer. Kendetegnet for City Museum er at 1) Alt er muligt 2) Ingen begrænsninger 3) Ingen budgetter 4) Ingen rød tråd – man laver det, som man finder spændende, hvor man finder det spændende og hvornår man finder det spændende.
Meget mere og detaljer kan læses på vores Wiki og Flicker. Links følger! Vores problem er, at vores program er så stramt, at vi dårligt har tid til at få samlet vores data. Men det skal nok komme.

St. Louis Public Library
Efter besøget på City Museum var det tid til et besøg på St. Louis Public Library. Biblioitekets rammer var meget anderledes end danske biblioteker. Bygningerne mindede mest af alt om det vi Danmark kalder fra museum – men utroligt smukt. Biblioteket står foran at skulle lukkes i 2 år for en gennemgribende men nænsom ombygning og restaurering. Især børnebiblioteket trænger til en kærlig hånd og en opprioritering, hvilket man var klar over og havde medtænkt i den kommende ombygning – i forhold til båder kvalitet og kvantitet. Efter en spændende og engageret rundvisning af bibliotekschefen, blev vi inviteret på frokost i en nærliggende restaurant. Til frokosten var endvidere inviteret forskellige biblioteksfaglige nøglepersoner og sankken gik lystigt om alt lige fra mad til Obama, health insuranses, vejret og meget mere. Til middagen var også danske Dorthe fra Århus inviteret, Dorthe havde boet i St. Louis i 20 år og arbejdede som fundraiser i biblioteksvæsnet.

Videre – igen, igen...
Lidt ærgerlige over at der ikke var tid til at lege turister i St. Louis, hastede vi til Lambert Airport og efter et hastigt møde, hvor vi samlede dagens noter, over en kop kaffe, steg vi om bord på flyet, hvor jeg nu sidder og tapper denne tekst. I mine ører kan jeg mærke, at vi er ved at lande, så jeg må hellere lukke ned. Håber, at der er netforbindelse på hotellet, så jeg kan færdiggøre min tekst og lægge den på bloggen. I morgen skal vi besøge ImagineOn, som efter sigende skulle være STEDET for udvikling og innovation i forbindelse med børnebiblioteket. ImagiOn er et sted (børnebibliotek) som fagfolk fra hele verden valfarter til - så det kan jeg kun se frem til. Se evt. http://www.imaginon.org/index.asp

Ingen kommentarer:

Send en kommentar